• A betűméret növelése
  • Alapértelmezett betűméret
  • A betűméret csökkentése
Események Nyomtat help
Flat View
Év szerint
Havi nézet
Hónap szerint
Weekly View
Hét szerint
Daily View
Mai nap
Categories
Kategória szerint
Search
Keresés

Átalakuló fogyasztás, reklámok, hirdetések az első világháború alatt

szerda, 30. március 2016, 17:30 - 19:30
Találatok : 788


A múzsákat lelövik, ugye?

Az első világháború gazdasági és társadalmi következményei 1.


2016. március 30. (szerda) 17:30


Átalakuló fogyasztás, reklámok, hirdetések


Vendégeink:

Török Róbert történész-muzeológus, igazgatóhelyettes (MKVM)
S. Nagy Anikó történész-muzeológus, ny. igazgatóhelyettes (MKVM)

A beszélgetést vezette: Prosinger Lívia

Az első világháború drámaian megszakította az Osztrák–Magyar Monarchián belüli ígéretes gazdasági-társadalmi fejlődést. A gyors győzelem mítoszában hívő hadvezetés nem gondolt a többmilliós haderő ellátására, a hátország nem készült fel a gazdaság egészét átfogó hadigazdálkodásra. Az évekre elhúzódó háború következtében a kereskedelem szabadsága megszűnt, bevezették a jegyrendszert, maximálták az árakat és a fejadagokat. A háború egyetlen eszközének tekintett hadsereg helyett középpontba a katonai és a közellátási szükségleteket együttesen kielégítő hátország került, ami az általános fogyasztási szokások átalakulásával járt. Ezzel párhuzamosan a 20. század elején európai színvonalra emelkedett reklám sokszínű világa is alkalmazkodott a háború lehetőségeihez és igényeihez, közvélemény-formáló szerepe is jelentősen megnőtt.

A beszélgetés ezeket a folyamatokat járta körül, bemutatva a háborús hétköznapokat a korabeli újsághirdetések, plakátok, bolti számolócédulák, árucímkék tükrében. Bepillantást nyerhettünk a hadtáp világába, a katonák otthonról kapott élelmiszer-csomagjaiba, megtudhattuk, mit tartalmazott a kávépótló, miből készült az idénysör és a "komisz kenyér", miként hamisították a már amúgy is hamisított élelmiszereket. Választ kaptunk többek között arra is, hogy mit keresett a pezsgő minden körülmények között a tisztek asztalán, miként kezdte a keresletre jól ráérző Zwack a katonák zsebébe simuló laposüvegben forgalmazni az Unicumot, mit jelent a „bádog hús” és miként alakult ki – a háború ránk maradt örökségeként – a „gyorsított háztartás”.


Helyszín: a Politikatörténeti Intézet II. emeleti könyvtárának olvasóterme (1054 Budapest, Alkotmány u. 2.)




A sorozatról:


A Politikatörténeti Intézet az első világháború centenáriuma alkalmából Hadszíntér és hátország néven átfogó projektet indított, ami széles körben lehetővé teszi a társadalmi emlékezet közös formálását. 2015. évi témánk a Kultúra, művelődés, tárgyi kultúra volt, ehhez kapcsolódott A múzsákat lelövik, ugye? című beszélgetés-sorozatunk első évada is. A nagy érdeklődésre való tekintettel folytatjuk sorozatunkat, 2016-ban új témákkal, a nagy háború gazdasági és társadalmi következményeivel foglalkozunk. A teljes programot itt találja.



Vissza

Események

Utolsó hónap április 2017 Következő hónap
H K SZ CS P SZ V
week 13 1 2
week 14 3 4 5 6 7 8 9
week 15 10 11 12 13 14 15 16
week 16 17 18 19 20 21 22 23
week 17 24 25 26 27 28 29 30

Támogatóink