- Ez az esemény elmúlt.
Hadszíntér és hátország – Magyarország az I. világháborúban
2014. december 1. 00:00
Esemény navigáció
Hadszíntér és hátország – Magyarország az I. világháborúban
komplex történeti–művelődéstörténeti vetélkedő középiskolás diákok számára
A Politikatörténeti Intézet az első világháború centenáriuma alkalmából átfogó projektet indított, ami széles körben lehetővé teszi a társadalmi emlékezet közös formálását. Ebben segítségünkre van az intézet levéltári és könyvtári gyűjteménye, kutatói köre. Főképp arra számítunk, hogy a közönséget, a társadalmat is bevonjuk programjainkba. A 2014. évi témánk voltak: Emlékezés, emlékezet; ehhez kapcsolódtak akkori rendezvényeink.
A Hadszíntér és hátország címmel indult középiskolai történelemverseny nem az eseménytörténetre, hadtörténetre helyezte a hangsúlyt, hanem arra, hogy a háború milyen hatással volt az otthon maradottak életére, valamint, hogy mennyire tudtak a katonák a fronton is emberek maradni. Célul tűzte ki, hogy lehetővé tegye az első világháború helyi, sőt akar családi emlékezetének bekapcsolását a szélesebb közösségi emlékezetbe.
A verseny formája csapatverseny volt: a középiskolás korosztályból négyfős csapatok jelentkezését vártuk Magyarországról és a határon túli magyar iskolákból. A verseny három írásbeli fordulóból és egy szóbeli döntőből állt. A Budapesten megrendezett döntőben az addigi fordulókon legtöbb pontot szerzett hét csapat mérte össze tudását.
Az első három forduló feladatait a csapatok elektronikusan kapták meg, elektronikusan kellett beküldeniük a megoldásokat. Az írásbeli feladatok megoldásához bármilyen segítséget igénybe vehettek a versenyzők, de az elemzést, önálló megfigyelést igénylő kérdések megválaszolásánál érdemes volt önállóan dolgozniuk, mert az írásbelin végzett saját munkák, tapasztalatok jó alapot adhattak a fővárosi döntőre.
Feladattípusok:
Ebben az évben a hagyományos feladattípusok mellett a problémamegoldó gondolkodás fejlesztését szolgáló kreatív feladatok is szerepeltek a kiküldött feladatsorokban, amelyek többek között az asszociációs és metaforikus gondolkodás, az alternatívákat kereső képességek erősítését célozták meg.
Emellett a változatos források (képi-, hang-, videó-, írásos anyagok, interaktív térképek, interjúk, újságok) tanulmányozásával a résztvevők olyan forráskritikai, elemző, érvelő képességeiket is fejleszthették, amelyet a történelem érettségi során is hasznosíthattak.
Célunk volt, hogy – a minél sokszínűbb csapatösszetétel érdekében – a tanárok azon tanulókat is bevonhassák a versenybe, akik elsősorban nem csak a történelem, hanem egyéb tantárgyak iránt is érdeklődnek.
Díjak, jutalmak:
A döntőbe került hat csapat jutalma könyvutalvány volt az alábbi értékben:
I. helyezett csapat: 60 000 forint
II. helyezett csapat: 40 000 forint
III. helyezett csapat: 20 000 forint
IV. helyezett csapat: 10 000 forint
V. helyezett csapat: 10 000 forint
VI. helyezett csapat: 10 000 forint
Az 5000 Ft-os nevezési díj fejében a csapatok megkapták az alábbi köteteket:
Kérdések és válaszok az I. világháborúról
(Napvilág Kiadó, Budapest, 2013)
Az első világháború. A XX. század őskatasztrófája (tanulmányok)
(Napvilág Kiadó, Budapest, 2010)
A verseny anyaga és az ajánlott szakirodalom a három írásbeli fordulóhoz és a szóbeli döntőhöz:
Alapvető szakirodalom:
Kérdések és válaszok az I. világháborúról
(Napvilág Kiadó, Budapest, 2013)
Az első világháború. A XX. század őskatasztrófája (tanulmányok)
(Napvilág Kiadó, Budapest, 2010)
Romsics Ignác (szerk.): Magyarország az első világháborúban
(Kossuth Kiadó, Budapest, 2010)
HADSZÍNTÉR ÉS HÁTORSZÁG honlap
HADSZÍNTÉR ÉS HÁTORSZÁG facebook oldal
További felhasználható irodalom és forrásanyag:
A. J. P. Taylor: Az első világháború képes krónikája
(Akadémiai Kiadó, Budapest, 1988)
Fortepan archív fényképgyűjtemény
A Habsburg Birodalom történelmi térképei
Elektronikus Periodika Adatbázis Archívum (különösen: Vasárnapi Újság)
A 2015. április 18-án, Budapesten megrendezett döntő végeredménye:
1. helyezett: Kövér Berta (Selye János Gimnázium, Komárno): 57,0 pont
1. helyezett: Illuminati (Ipari Szakközépiskola és Gimnázium, Veszprém): 57,0 pont
2. helyezett: Centenáriumi Kommandó (Nyíregyházi Szent Imre Katolikus Gimnázium, Általános Iskola, Kollégium, Óvoda és AMI): 53,5 pont
3. helyezett: Mikósok (Székely Mikó Kollégium, Sepsiszentgyörgy): 52,5 pont
4. helyezett: Túlélők (Ceglédi Közgazdasági és Informatikai Szakközépiskola): 45,0 pont
5. helyezett: Tankok (Fáy András Közgazdasági, Üzleti és Postai Szakközépiskola, Sopron): 41,5 pont
6. helyezett: Gödöllői Obsitosok (Gödöllői Török Ignác Gimnázium ): 32,0 pont